söndag 18 augusti 2013

Mjuka fluffiga tekakor, tack KitchenAid!

Jahaaa nu förstår jag varför man inte knådar bröddegen för hand... KitchenAid made my day!!! Jag hann på en och samma dag använda den till brödbak, muffinsbak, hacka grönt och riva ost till moussakan... Underbar maskin.


Mjuka fluffiga tekakor, 15 st

100 g smör/margarin
6 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk flytande honung
1 dl fibrex
2 dl rågkli
ca 12 dl vetemjöl

Smält smöret och tillsätt mjölken. Blandningen ska vara fingervarmt 37 grader. Lös upp jästen med lite av vätskan och tillsätt resterande då jästen lösts upp. Rör i resterande ingredienser och knåda ordentligt. Jag körde med min KitchenAid:) Låt jäsa under bakduk i 40 minuter.
Kavla ut 15 tekakor och lägg på pakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter.
Sätt ugnen på 250 grader och grädda mitt i ugnen i ca 8 minuter. Låt svalna på galler.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar