onsdag 27 februari 2013

30-minuters tekakor, grova

Grova snabba tekakor. Fluffiga är de inte men matiga och goda. Om jag hade haft lite mer tid så hade jag låtit de jäsa ordentligt men i brist på tid så är det ett kanonrecept!
Dessa gjorde jag till en god grön ärtsoppa så där mitt i veckan efter jobbet:)


Grova snabba tekakor, 16 st

50 gram jäst
50 gram smält smör/margarin
5 dl mjölk
3 dl havregryn
1 tsk salt
1 msk flytande honung
0.5 dl linfrö
2 dl grahamsmjöl
5-6 dl vetemjöl

Häll 3 dl havregryn i en bunke och häll över 3 dl av mjölken. Låt stå. Smula jästen i en annan bunke. Smält smöret och tillsätt resten av mjölken. Häll över jästen och rör tills jästen har lösts upp.
Tillsätt salt, honung, linfrö, grahamsmjöl och rör ner havregrynsblandningen.
Arbeta sist i vetemjölet så det blir en smidig deg.

Om ni har tid så låt jäsa under bakduk i ca 30 min annars så gör ni 16 tekakor och lägger på en bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa under bakduk under tiden ni väntar på ugnen. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda mitt i ugnen i 8-10 minuter. Låt svalna på galler.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar