fredag 1 februari 2013

Chokladbiskvier med blåbär-ja det är supergott!!!

Jag trodde nog inte att blåbär och mörk choklad skulle bli så bra ihop men herre jösses vilka goda biskvier! Pröva detta! När jag gör beskvier blir mina bottnar alltid ganska platta och tråkiga. Någon som vet hur jag blir av med mitt problem? Jag ska nog göra dem mindre med...




Chokladbiskvier med blåbär, 20 st (25-30 om man vill göra mindre)

Botten:
250 gram riven mandelmassa
2 äggvitor
1.5 dl strösocker

Smörkräm:
200 gram smör
1.5 dl florsocker
3 stora tsk vaniljsocker
3 äggulor
2 dl frysta och tinade blåbär

Garnering:
ca 200 gram mörk choklad
0.5 msk rapsolja

Sätt ugnen på 180 grader.

Riv mandelmassan. Vispa äggvitorna och tillsätt sockret. Vispa sist i mandelmassan. Klicka ut dem på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen i ca 12-14 minuter. Låt dem svalna.

Smält chokladen. I micro eller vattenbad. Häll i oljan och rör. Låt skålen stå och svalna.




Nu gör vi smörkrämen. Alla ingredienser måste vara rumstempererade! Micra blåbären försiktigt om de fortfarande är kalla. Vispa smör med florsocker. När det är krämigt och bra så vispa ner vaniljsocker och äggulorna. Rör i blåbären för hand. Det är lite arbete att arbeta ut blåbären ordentligt men ha lite tålamod:) 

Bred ut krämen på bottnarna och pensla på chokladen. Låt stelna och njut av dessa underbara bakverk!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar