lördag 4 juni 2011

Glasspaj!!! Ljuvligt!!!! Sa jag att ni inte behöver någon glassmaskin?

God glasspaj som är enkel att göra samt att du ej behöver någon glassmaskin! Jag har gjort 2 st på bara några dagar. Så god är den. Smak väljer man väl själv men i min är det just nu hallon och hackad choklad.


Recept glasspaj med hallon och choklad

12 digestivekex
3 dl vispgrädde
2 msk vaniljsocker
100 g phiadelphiaost
3 äggulor
3 dl rörsocker flor
3 äggvitor
3 msk hallonsylt med bitar (jag kokade ett par dl frysta hallon med socker (socker efter smak) och använde lite vatten i botten för att hallonen ej skulle brännas i början)
80 g mörk fint hackad choklad.

Tag fram en rund form med avtagbar botten. Lägg i ett bakplåtspapper.

Mortla (krossa) digestivekexen och lägg dem i botten.

Tag fram 3 skålar. I den första häller ni i äggvitorna som vispas till ett hårt skum.

I den andra skålen vispar ni vispgrädde ganska hårt (ej smörhårt...) Rör sist i vaniljsockret i denna.

I den tredje skålen vispar ni äggulor, phiadelphiaost och florsockret. Då detta rörts ut häller ni i er smaksättning (i detta fallet hallon och chokladen)

Rör i gräddblandningen.

Rör försiktigt i äggvitorna.

Häll i formen över digestivekexen.

Täck med plastfolie och ställ in formen i frysen i några timmar.

Tag fram glasspajen i god tid innan den skall serveras så den hinner smälta lite lagom.

Vid servering: digestiven i botten är ju i pulverform så jag garnerade med lite vid sidan och lite över biten. Kan med fördel serveras med färsk frukt på toppen!

Njut i värmen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar