söndag 5 juni 2011

Det blev inte 7 sorters kakor men 3 iallafall. Varav 1 kaksmet blev 2 sorter, praktiskt!

Brysselkex är användbara dem. Häll lite sylt eller marmelad på några så får ni även syltkakor. Schackrutorna behöver jag definitivt träna på men jag tar med dem ändå...


Brysselkex, ca 50 st

4 1/2 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
200 gram margarin
Pärlsocker att rulla i

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt margarinet och knåda det till en deg. Rulla ut degen till två rullar (ca 4 cm i diameter).

Rulla rullarna i pärlsocker och skär dem i skivor.

Lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt och grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.

Syltkakor

4 1/2 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
200 gram margarin
Pärlsocker att rulla i
Apelsinmarmelad

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt margarinet och knåda det till en deg. Rulla ut degen till två rullar (ca 4 cm i diameter).

Rulla rullarna i pärlsocker och skär dem i skivor.

Lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt. Tryck en liten grop i mitten på kakan och lägg i lite marmelad (eller någon god sylt om ni föredrar det. Jag tar det som finns hemma, plommon, hjortron, hallon osv. Det är gott alltihop)

 Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.






Schackrutekakor

4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
200 gram margarin eller smör

Smaksättning
1 1/2 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 msk apelsinmarmelad (kan uteslutas) och en msk vetemjöl

Sätt ugnen på 200 grader.

Blanda mjöl, socker och margarin till en deg. Dela den i två bitar. I den ena biten knådar ni i kakao. I den andra knådar ni i vaniljsocker, apelsinmarmelad och vetemjöl.

Gör 4 rullar (två per deg) och sätt ihop dem intill och uppe på varann. Skär i bitar och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar