torsdag 24 februari 2011

Nu söker jag bra recept med choklad och lakrits i.

Hej!

Då har jag fått uppdrag att hitta ett bra recept på choklad och lakritskaka som skall bjudas på under Lakritsfestivalen i Stockholm. Med choklad och lakrits vill man ju egentligen göra kladdkaka men det blir ju för kladdigt på en festival. Kom ist på att det är enklare att bjuda på vanlig mjuk kaka. Lätt att skära smakbitar med. Igår provade jag 2 recept. En är gjord på mörk choklad och den andra kakao (den mörka är gjord på 1 dl kakao och den ljusare 100 g mörk choklad, Guido Castagna 76% kakaohalt med bönor från Ghana). Dock försvinner lakritssmaken. Jag är lite försiktig med mängden i början. I den mörka har jag 2 tsk lakritspulver och i den ljusa 3. Tänkte att det skulle kännas mer smak idag men nej. Mer lakrits behövs. Recepten är bra, det är goda mjuka kakor men mer pulver. Man känner bara aningen av något efter en tugga. Min favorit är den med kakao (skit jag som är så chokladig...).

Om ni inte gillar lakrits tag bara bort det från receptet så har ni goda mjuka kakor med choklad. Recept 2 är favoriten!!!! De som smakar på den brukar säga jag som inte är förtjust i mjuka kakor men den här.... 



Recept 1 Fin chokladkaka med lakrits och havssalt

100 g mörk choklad, smält
150 g smör
2 dl socker
3 äggulor
3 äggvitor
2 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 tsk lakritspulver
1 krm mellangrovt havssalt
2 dl mjölk

Smörj och bröa en avlång form ca 1 1/2 l.

Smält chokladen och låt svalna något (fungerar bra i mikron. Börja med en minut, tag ut och rör, sätt på en minut till och så brukar man kunna röra ut det sista om det ej är smält).

Vispa äggvitorna till hårt skum.

Blanda alla torra ingredienser i en skål.

Rör smör och socker poröst i en annan skål. Häll i äggen, sedan mjölken och chokladen. Vispa försiktigt i mjölblandningen. Rör tillsist försiktigt ner äggvitorna.

Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 50 min. 175 grader.



Recept 2. Favoritkakan med lakrits och havssalt

1 dl kakao
2 1/4 dl mjölk
1 1/4 dl socker
125 g smör
1 1/2 dl socker
2 ägg
1 1/2 msk vaniljsocker
3 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 tsk lakritspulver
1 krm havssalt

Smörj och bröa en avlång form. Ca 1 1/2 l eller ngt mindre. Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda kakao, mjölk och socker i en kastrull och koka upp och vispa. Tag från platten direkt efter ca 20 sek kokning. Ställ åt sidan och låt svalna ngt.

Rör smör och socker pösigt. Tillsätt äggen.

Blanda alla torra ingredienser i en skål.

Häll chokladblandningen i skålen med smör och socker. Rör sist i mjölblandningen.

Häll i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 50 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar