torsdag 10 februari 2011

Detta var inspirationen från USA. Banan och valnötsmuffins

Då var vi tillbaka från smekmånaden (eller smekenoenhalvvecka...). USA som hade så goda muffins... Kanske letar jag på fel ställe då jag är där. Gissar att amerikanarna som de flesta andra bara blir fetare och fetare men vad händer med muffinsen, jo överallt står det fettfri muffins. Hur går det ihop???? Muffinsen blir mindre god, de äter dem ändå och blir tjockare.... Hur bra är det egentligen med alla "lätta" produkter? Gör muffins på "riktiga" ingredienser och ät inte för många säger jag.


Av alla ställen så fick jag dock lite inspiration. Vi var på Starbucks och åt en banan och valnötskaka. Detta blev idag en muffin. Mycket god enl mig:-)

Dagens recept:

Banan och valnötsmuffins
4 dl vetemjöl special
4 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
1/2 tsk salt (ta mellangrovt salt om ni gillar en mer markant salt smak till söta bakverk!)
2 dl socker
1 dl hackade valnötter
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl olja (gärna raps)
1 stor eller 2 små mosade bananer

Sätt ugnen på 200 grader
Blanda alla torra ingredienser.
Vispa samman ägg, mjölk, olja och bananen/erna.
Rör i de torra ingredienserna i äggsmeten.
Fördela smeten i 12-14 muffinsformar (jag tar stora pappersformar och ställer i en muffinsform á 12 st. De sista 2 muffinsen ställer jag i 2 pappersformar och ställer intill i ugnen). Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.

Jag kan tänka mig att det är gott med något knaprigt täcke på dessa muffins men det orkar jag inte göra idag:-)

Betyg 8 av 10. Goda goda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar