lördag 19 februari 2011

Lördag och schlagerkväll, kärleksmums är mums

Så vem ska vi heja på idag? Nej inte Saade, Sara, Sebastian (är det han som var med i idol eller ngn sådan serie tro?). Linda Sundblad är en duktig sångerska men helt plötsligt då alla är med i Schlager så kommer en dålig låt efter en annan. De andra, vilka är dem???? Står bara Fredrig Kempe överallt.... Måste vara som julafton för honom! Inte det att jag ogillar Saade men jag är nog för gammal för att uppskatta honom. En liten pojk som ställer sig i en dusch på scenen... Men kanske är det sådant man ska skicka då man ser vad europa röstar på. Nog om musiken (vi har så mycket bra musik i Sverige men så mycket skit det kommer fram under dessa veckor och det är samma typ år efter år. Visst märks det att Björkman utser bidragen. En hipp hopp, en pop, schlagerdänga, ngt pinsamt dåligt osv. Vad är det försten med den där hårblåsen? När ska det sluta?).

Idag bjuds det iaf på fondue till middag och lördagsfest:-) Desserten är redan klar!


Kärleksmums är mums! I detta recept tog jag bort kakaon och använde mörk choklad istället.


170 g smör
80 g mörk choklad
3 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
5 dl vetemjöl
2 1/2 tsk bakpulver
1 krm mellangrovt havssalt
1 1/2 dl mjölk

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en långpanna.

Smält smöret. Tag av plattan och häll i hackad choklad. Rör ihop dem.

Blanda alla torra ingredienser (ej salt). Vispa ägg och socker pösigt i en skål. Häll i chokladblandningen mjölken och saltet. Sila sist i mjölblandningen.

Häll i långpannan och grädda mitt i ugnen ca 15 min el då stickan är torr.

Låt den svalna och under tiden kan ni göra krämen som skall bredas på.
Smält 80 g smör. Häll i
2 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
3.5 dl florsocker
3 msk kallt kaffe

Bred detta över kakan och garnera med kokos.


Jag hann göra en kladdkaka med havssalt och lakritspulver men det blev för lite lakritssmak tycker jag så den måste allt göras om innan receptet kommer till er:-) Dock kan jag säga att en kladdkaka aldrig tagit slut så fort i vårt hushåll så jag kanske borde lägga ut receptet ändå? Får fundera lite. Gillar ni lakrits så finns det ekologiskt lakritspulver (Italienskt så klart:-)) på ecoefashion.com bara ett tips!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar