onsdag 16 februari 2011

Brödbak-tekakor, gifflar och blåbär- och lingonlimpa

Hej!

Då är frysen påfylld med lite bröd. Gifflarna åts dock upp ganska omgående... Jag gjorde även chokladbullar till semlor. Jag tänkte innan att ska jag skita i det och göra vanliga semlebullar för vissa saker ska man inte ändra. Men men jag älskar choklad så jag ville ändå försöka men fy fabian va osmakligt!!!! Bespara er arbetet. Gör vanliga semlebullar!!!

Recept 1 blir tekakorna, goda, enkla att göra. I och med att de blir något tjocka så passar de bra till utflyktsbröd och dela på mitten och lägga i många goda saker i...



Tekakor, 16 st

2 1/2 dl havregryn
5 dl vatten
50 g smör
50 g jäst
1 tsk salt
2 1/2 msk socker
1 dl vetegroddar
7-8 dl vetemjöl (jag brukar sällan följa recept utan hälla i tills det är lagom)

Häll havregryn och vatten i en skål och låt svälla i ca 30 min.

Smält smör och häll i havreblandningen. Smula jästen i bunken och rör tills det är löst.

Häll i salt, socker, vetegroddar och vetemjöl. Häll ej i för mkt mjöl dock ska du kunna knåda degen utan att den konstant fastnar på dina händer.

Låt jäsa under duk i ca 30 min.

Dela degen i 2 och rulla ut dem till längder. Varje längd ska bli 8 bullar som du sedan plattar till. De blir ca 1 dm i diameter och 1 cm tjocka. Nagga dem och låt jäsa i 15 min under bakduk.

Pensla dem med vatten och grädda dem mitt i ugnen i ca 10 min i 225 grader.



Gifflar, 24 st

4 dl vatten
50 g jäst
125 g kesella
2 tsk salt
2 dl grovt rågmjöl
4 dl rågsikt
5 dl vetemjöl


Pensla med ett ägg och strö på grovt rågmjöl

Värm vattnet fingervarmt och häll det över jästen. Rör tills till är löst.

Rör i kesella och salt. Häll sist i allt mjöl. Knåda och låt det sedan jäsa i 30 min.

Dela degen i 4 bitar. Kavla ut varje bit till en rund kaka som du sedan skär (jag rullade med pizza skäraren) i 6 bitar (du får då 3 kanter). Rulla ihop dem till gifflar.

Låt dem jäsa i 10-15 minuter. Pensla och strö över mjöl enl ovan.

Grädda mitt i ugnen i 250 grader i ca 10 min.

Sist men inte minst....

Lingon- och blåbärslimpa


3 dl vetemjöl
4.5 dl grahamsmjöl
3 dl mjölk
3 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1.5 dl blåbärssylt
1 dl lingonsylt
1/2 dl frysta lingon

Du kan hoppa över blåbären och bara ta lingon och lingonsylt på 3 dl om så önskas

Blanda alla torra ingredienser och häll sedan i resten. Häll upp det i en smord brödform. Grädda i mitten av ugnen i ca 50 min i 200 g.

Annorlunda och gott med lingon och blåbär! Lite skum färg blir det dock men det är kul tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar