måndag 21 februari 2011

Ciabatta med soltorkade tomater

Måndag igen. Men som mammaledig är alla dagar numer lika bra!!!

Idag bjuds det på ciabatta med soltorkade tomater. De är jättegoda utan tomaterna med. Ett alternativ är att pensla med vatten innan de skall gräddas och strö över flingsalt. Jag kan tänka mig att det blir gott med lite vitlök på med.




Men om vi tar själva receptet först 

Till 6 stora eller 12 mindre (de mindre blir ca 8 x 10 cm)

8 marinerade soltorkade tomater i bitar
25 g jäst
4 dl vatten 
1/2 dl olivolja
1/2 msk salt
12-13 dl vetemjölspecial (pröva er fram tills degen ej klibbar fast på händerna)

Smula jästen i en bunke och häll fingervarmt vatten över. Rör tills det är löst. Häll i resten av ingredienserna och arbeta degen tills den släpper från bunkens kant och ej längre sitter fast på fingrarna.

Låt degen jäsa ca 45 min

Knåda degen och känn så det är lagom med mjöl. Dela den i 6 eller 12 bitar. Tryck ut dem så de är 10 x 20 ( om ni gör dem stora) eller 5 x 10 ( om ni vill ha dem små). Ca 1 cm tjocka. Lägg dem på bakplåtspapper och låt jäsa utan bakduk i 20 min.

Grädda mitt i ugnen i 250 grader under ca 10 min. Låt svalna på galler.



Idag fortsätter nog jakten på en god chokladkaka med lakritspulver i... Återkommer med resultaten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar