söndag 16 februari 2014

Bretzen, första försöket

De smakar väldigt gott men jag fick ingen krispig yta på dem. Ska försöka igen dock och då kanske jag ska koka dem i vatten och kaustiksoda... Här använde jag bikarbonat istället. Vet inte om det är bretzen jag saknar eller om det faktiskt är min syster i Tyskland jag saknar:)



Bretzen, 16 st

25 g jäst
3.5 dl fingervarmt vatten
1 tsk salt
2 msk farinsocker
7-8 dl vetemjöl

Att koka i
1 liter vatten
3 msk bikarbonat

Garnering
Smält smör och havssalt eller grovsalt

Smula jästen. Lös upp den med lite vatten. Tillsätt vatten, salt och farinsocker. Häll i ca 7 dl mjöl och låt arbeta i maskin eller för hand till en smidig deg och tills den släpper bunken. Häll i lite mer mjöl om det behövs. Jag tyckte 7.5 dl var lagom och hade resten till utbakning.
Låt jäsa under duk i 1 timme.

Koka upp vatten. Dela under tiden degen i 16 bitar och rulla långa remsor ca 30-40 cm och gör kringlor. Ta fram två plåtar och täck med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 225 grader. Häll nu i bikarbonaten i det kokande vattnet och rör. Lägg i en kringla åt gången och låt koka i 30 sek. Jag la i en andra efter 15 sek och lät dem flyta på var sin sida i den stora kastrullen. Lägg upp på plåten och låt jäsa i 15 minuter. Grädda mitt i ugnen i 8-10 minuter. Låt svalna på galler.

Pensla med smör och strö på lite salt. Mums! Kan med fördel serveras delade och med smör i mitten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar