fredag 15 april 2011

Lakritsdrömmar flipp eller flopp? Panelen säger FLIPPPPP!!!

Efter att ha blandat i lakrits i olika bakverk så får jag nog säga att det är en spännande smak i det mesta. Flera som ej gillar lakrits har ändå gillat bakverken. Jag tar dock bara i såpass att man anar smaken. Denna bakomgång bakade jag lakritsdrömmar och lakritsmuffins med chokladbitar. Gott gott!



Lakritsdrömmar, 36 st

100 g margarin
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl olja (raps använder jag)
1 tsk hjorthornssalt
4 dl vetemjöl
3 tsk lakritspulver (ekologiskt lakritspulver fr Italien, köp på ecoefashion.com eller chokladprovning.net)

Tag fram 2 plåtar och täck med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 150 g.

Blanda hjorthornssalt, vetemjöl och lakrits i en skål.

Rör margarin, socker och vaniljsocker smidigt. Till sätt oljan lite i sänder.

Rör ner de mjölblandningen.

Dela degen i 4 bitar. Varje bit räcker till 9 kakor. Gör små bollar och lägg på plåten.

Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter. (Prövade även att grädda 175 grader i 20 minuter då blir de lite mörkare i färgen)



Lakritsmuffins med chokladbitar, 13-14 st

4 dl vetemjöl special
4 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
1/2 tsk mellangrovt havssalt
2 dl socker
3 tsk lakritspulver (ekologiskt lakritspulver fr Italien, köp på ecoefashion.com eller chokladprovning.net)
100 g grovhackad choklad (kakaohalt runt 50%)
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl olja (raps använder jag)

Sätt 12 muffinsformar i en muffinsplåt. Brukar räcka till en extra muffins som jag gräddar i dubbla formar bredvid. Sätt ugnen på 200 grader. 

Blanda alla torra ingredienser.

Vispa ägg, mjöl och olja i en skål.

Häll i de torra ingredienserna och vispa.

Häll upp i 13 formar (blir ca 25% av formen kvar).

Grädda mitt i ugnen i ca 18-20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar