torsdag 15 augusti 2019

Kladdkaka med apelsintryffeltäcke, glutenfri men passar alla

Fick ihop en sån god kladdkaka i helgen. Krämig, fyllig och toppad med ett tryffeltäcke. Tryffeltäcket jag gjorde höftade jag fram så jag har svårt att skriva exakt recept på det. Jag ska göra om det snart så kommer ett mer beprövat recept. Vill man så går det att ersätta havre- och mandelmjölet med vetemjöl.

Kladdkaka med apelsintryffeltäcke

100 g smör
100 g mörk choklad
2 ägg
1 dl socker
2 krm smulat havssalt
0.5 dl mandelmjöl
0.5 dl havremjöl
0.5 dl kokos
2 msk starkt kaffe

Sätt ugenen på 200 grader. 
Smält smöret i en kastrull. Tag kastrullen från spisplattan och häll i chokladen hackad och rör tills chokladen lösts upp. Ställ åt sidan.
Ta fram en avlång brödform och lägg bakplåtspapper i. Strö kokos på botten.
Vispa ägg och socker för hand i en separat bunke. Vispa i saltet och chokladblandningen. Vispa i resten av ingredienserna. Häll upp i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 13-15 min. Kakan ska bara ha satt sig i mitten och bytt färg till ljusare. Kanterna börjar se klara ut. Så föredrar jag den. Detta steg kan göras dagen innan.

Tryffeltäcke på en höft...
0.5 dl grädde 
100 g choklad (jag tog häften ljus och hälften mörk)
rivet skal från en halv apelsin
1-2 tsk smör
ca 2 msk varmt starkt kaffe

Koka upp grädden och rör i chokladen hackad. Vänd i resterande ingredienser. Häll över kakan och låt den stå kallt. Ta fram en stund innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar