söndag 7 juli 2013

Hemmagjord müsli toppad med 76% mörk choklad

Äntligen fick jag gjort det och så enkelt det var.... Att det ska ta sådan tid att få tummen ur...



Hemmagjord müsli

5 dl havregryn
5 dl fiberberikade havregryn
4 dl rågflingor
1 dl hackad mandel
2 dl solrosfrö
1 dl gojibär
1 dl sesamfrö
1 dl vatten
1 dl sirap
2 msk honung
1 tsk kanel
2 msk rapsolja

Sätt ugnen på 200 grader. 
Blanda alla torra ingredienser och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt. Rör ihop vatten, sirap, honung, kanel och oljan och ringla ut över allt det torra. Rör runt och arbeta in vätskan. Rosta i ugnen i ca 20-30 minuter. Rör runt flera gånger under tiden! För att piffa till frukosten så toppade jag müslin med Guido Castagnas mörka choklad med 76 % kakaohalt (kraftig smak och helt ljuvlig). I och med att den smakar så mycket så räcker det med bara några gram hackad choklad uppe på frukostskålen.




2 kommentarer:

  1. Vad gott det ser ut! jag har också länge velat göra något liknande (typ granola), men det blir av någon anledning inte av...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen superenkelt (bara man passar ugnen för det går helt plötsligt fort) så jag hoppas det kan inspirera dig:) I mitt tycke lagom sött och knaprigt. Lycka till!

      Radera