tisdag 11 december 2012

Pepparkakor

Första gången jag gör egna pepparkakor. Lätt var det med... Eller så hade jag tur,


Pepparkakor

175 gram rumsvarmt smör/margarin (jag tar 50/50)
100 gram brun farin
100 gram socker
1.5 dl grädde
1.5 dl sirap
0.5 msk kanel
0.5 msk mald ingefära
0.5 msk mald nejlika
1-2 tsk mortlad kardemumma
1 msk bikarbonat
650 gram vetemjöl

Blanda smör, socker, grädde och sirap. Blanda alla kryddor i en skål innan de tillsätts i smörblandningen. Knåda nu i mjölet. Ta lite åt gången.
Täck degen med plastfolie och låt den stå i kylen över natten.
Ta fram degen och knåda lite åt gången. Baka ut med mjöl på bordet. Jag behövde inte mer mjöl än till utbakning.
Pensla kakorna med vatten och grädda kakorna mitt i ugnen i ca 8 minuter. Håll koll på dem så de inte blir brända. Det går fort!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar