onsdag 12 juli 2023

Hemmagjort iste, smaksatt med sommaren, coldbrew iste med blåbär och grönt te

 Så enkelt att själv fixa coldbrew iste. Smaksätt med det te och de tillbehör som du gillar. Idag delar jag min version som jag numer gör flera gånger per vecka. Coldbrew innebär att det ligger i kylen och drar under en längre tid.


Ta fram en lämplig karaff. Jag fyller med 1-1,5 liter vatten och till det lägger jag 2-3 tepåsar i (Tips: Joes ekologiska teer är fantastiska. Jag älskar det gröna teet med jasmin men de har fantastiskt svart te och örtteer) , därefter häller jag i 1 dl frysta blåbär och 2-3 msk honung. Ni lär er söta efter er smak då ni gjort första omgången. När ni hällt i allt i karaffen så ställer ni den i kylen 10-12 timmar. Ta sedan ur tepåsarna och släng dem. Ta en visp och rör runt så löses all honung upp. Häll upp is i glas och servera! Isteet håller sig fint i kylen under flera dagar. Glöm inte att blåbären går fint att stoppa i yoghurten då isteet är slut.

Smaksätt efter säsong. Mot hösten ska jag testa äppleskivor och senare i sommar vinbär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar