lördag 16 augusti 2014

Kladdkaka med zucchini

I skördetider provade jag att göra en alternativ kladdkaka. Jag försöker minska på sockret och här mixade jag även i mandel och minskade på mjölet. Helt ok resultat. Nästa gång tar jag nog även lite kakao i och mindre mandel.


Kladdkaka, 1 st

100 g smör eller margarin
100 g mörk högkvalitativ choklad, Guido Castagna 76%
50 g mandel eko
2.5 dl grovriven zucchini eko
2 ägg eko
0.75 dl rårörsocker strö eko
0.75 dl mjöl eko
1 krm mellangrovt havssalt

Smält smöret, häll i chokladen hackad, tag av kastrullen från plattan och rör tills chokladen smält. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en brödform ca 10x25 cm. Häll mandeln i en matberedare och mixa fint. Skala och riv zucchinin. Mixa i den med mandeln. Tillsätt ägg och socker. Mixa snabbt i resten av ingredienserna och grädda i nedre delen av ugnen i ca 17-20 min. Låt svalna och servera den gärna dagen efter så den får stå till sig. Jag förvarade den i kylen men tog fram den i GOD tid innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar