lördag 16 augusti 2014

Ostkaka på zucchini

Jag hittade ett recept på falsk ostkaka som man hade zucchini i. Jag har alltid velat prova att göra ostkaka men det har aldrig blivit av. Nu fick jag 3 stora zucchinis och då blev det läge att prova detta! Det visade sig vara ett kanonbra recept. Nästa gång så minskar jag nog lite mer på sockret. 1 dl i originalreceptet, jag tog 0.75 dl men nästa gång tar jag nog 0.5 dl.


Falsk ostkaka

9 dl skalad och tärnad zucchini eko
50 mandlar eko
1 droppe bittermandelolja
4 ägg eko
0.5 liter mjölk eko
4 msk vetemjöl eko
0.75 dl socker (kan minskas lite)

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en liten ugnsform ca 20x30 cm.
Skala och tärna zucchinin. Koka den mjuk i vatten. Mixa mandeln, mixa i zucchinin och bittermandeloljan. Mät upp mjölk och vispa först i mjölet och sedan äggen. Mixa i sockret. Vispa i mandelblandningen i skålen med mjölken och häll sedan upp i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 45-55 minuter. Servera ljummen med grädde och bär! Mums!
Den var riktigt god kall dagen efter med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar