måndag 11 mars 2013

Kakkalas! Marängkaka med smörkräm, doppad i choklad och kokos.




Oj vilket bakryck det blev i lördags. Samlade ihop några recept som jag velat göra att tag. Alla recept utgår från Hembakat som är en ljuvlig tidning men så måste jag oftast ändra lite så de blir precis som jag gillar. Först kommer recept på något som de kallar Malins myrägg (varför vet jag inte...). En marängkaka med mandel, en smörkräm inuti och doppad i choklad och kokos.

Malins myrägg, 25 st


200 g mandel
4 äggvitor
5 dl florsocker

Fyllning:
200 g rumsvarmt smör/margarin
2 dl florsocker
2 äggulor
5 tsk vaniljsocker

Garnering:
100-200 gram mörk choklad
kokos

Sätt ugnen på 175 grader.
Ta fram 2 plåtar och klä dem med bakplåtspapper. SMÖRJ DEM! De kletar fast annars, I know.
Kör mandeln i matberedaren eller mal. Vispa äggvitorna till hårt skum. Vänd ner mandel och socker. Klicka ut 50 kakor på plåtarna. Grädda mitt i ugnen i 12-14 minuter. Låt svalna.

Vispa ihop fyllningen. Skär en kaka på mitten, Bred ut kräm på en halva och lägg på den andra halvan uppepå.

Smält chokladen och doppa kakan i choklad och strö över kokos. Låt dem ligga och torka på plåten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar