lördag 3 september 2011

Krämbullar eller kanske mer vaniljbullar med kräm, mums!

Idag är det en bulldag! Känner för både vaniljbullar och krämbullar så då blandar jag.



Vaniljbullar med marsankräm, 46 st

50 g jäst
150 g margarin
5 dl mjölk
1 tsk salt
2 dl socker
15-17 dl vetemjöl

Fyllning:
120 g margarin
2 msk vaniljsocker som blandas i en skål

Smält margarinet. Häll i mjölken och värm detta till 37 grader (fingervarmt). Smula jästen i en bunke och häll smörblandningen över och rör ut jästen.
Rör ner socker, salt och lite mjöl åt gången. Knåda till en deg som ej klistrar sig fast vid fingrarna. Strö lite mjöl över och låt jäsa under bakduk i 1 timme.

Gör under tiden vaniljkrämen. Jag tar snabbmarsan. Läs på förpackningen hur man gör. Gör på 4 dl mjölk. (jag tog 4 dl mjölk och 10 msk marsanpulver samt 1-2 tsk vaniljsocker)

Dela degen i 2 bitar. Kavla ut till en rektangel. Bred på smör och vaniljsocker. Rulla ihop och skär i bitar. Varje bit blir ca 23 bullar.

Låt jäsa under bakduk i 1 timme till.

Tryck till lite löst på mitten av bullarna så det blir en liten grop och lägg en tsk vaniljkräm på bullen. Pensla med ägg och strö lite pärlsocker över.

Grädda mitt i ugnen i ca 10 min i 225 grader.

Låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar