måndag 8 augusti 2011

Cupcakes - mörk choklad - röda vinbär - frosting - riven choklad på toppen, herre jösses vilken smakkombination det blev!!! Bra alltså!


Hittade vad jag tyckte var en smaksuccé idag. Cupcakes med vinbär och choklad. Sött, lite surt och smakrik mörk choklad, mums! Kan knappt vänta med att få bjuda på dessa.



Ni kan fylla formarna lite till än vad jag gjorde. Det blev 14 men som sagt ni kan göra 12 istället så blir det lagom med en form.

Recept cupcakes med vinbär och mörk choklad, 12 st

4 dl vetemjöl
2 dl socker
0.5 tsk salt
2 tsk bakpulver
30 g smält margarin/smör
2 dl mjölk
1 ägg
2 dl frysta eller färska vinbär (jag tog röda) ca 130 g
1 msk strösocker att blanda med vinbären
100 gram mörk hackad choklad (som vanligt Guido Castagnas choklad med 76 % kakaohalt)

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en kastrull och ställ åt sidan för att svalna något. Blanda alla torra ingredienser. Vispa ner ägget med mjölken i en skål. Vispa ner smör och mjölkblandningen i skålen med de torra ingredienserna. Vänd ner hackad choklad och häll i formarna. Lägg vinbär på toppen och grädda mitt i ugnen i ca 12-15 minuter i 200 grader.



Nu gör vi frosting!

1 äggvita
3/4 dl rörströsocker
1/3 dl vatten

Vispa äggvitan hård och fluffig. Koka upp socker och vatten. Låt koka tills sockret smält. Häll i detta i äggvitan men häll i en smal stråle och vispa under tiden. Vispa några minuter till. 


Nu ser de ut så här!

Dekorera med något fint. Jag rev 40 gram mörk choklad och hade på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar