lördag 13 augusti 2011

Amerikanska muffins med vinbär, choklad och vaniljkräm samt princessdrömmar!



Jag fick dessa snygga muffinsformar av några kompisar så naturligtvis fick jag ge tillbaka med innehåll i. Det resulterade i jättemuffins med vinbär, mörk choklad och vaniljkräm (vaniljkrämen kan dock uteslutas).

Amerikanska muffins med vinbär och mörk choklad, 7-8 st

4 dl vetemjöl special
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
0.5 tsk mellangrovt havssalt
2 dl strösocker
1 ägg
3 dl mjölk
100 g smält margarin eller smör (kan ersättas med 1 dl rapsolja)
100 g mörk hackad choklad
2 dl röda vinbär blandat med 1 msk strösocker
Ev vaniljkräm gjord på 1 dl mjölk (blir ca 1.5 dl vaniljkräm)

Börja med att göra vaniljkrämen. Se på förpackningen hur den tillagas och låt den stå i kylen medan allt annat förbereds.

Sätt ugnen på 200 grader.

Blanda alla torra ingredienser samt chokladhacket.

Vispa ägg, mjölk, margarin eller olja. Tillsätt de torra ingredienserna och vispa så kort som möjligt.

Häll upp i muffinsformarna (som jag satt i en muffinsplåt). Ca 3/4 av formen fyller jag. Klicka på en klick vaniljkräm samt häll lite bär på toppen. In i ugnen och grädda i nedre delen i ca 20 minuter


Nu till princessdrömmarna (princess bara för jag tog lite röd karamellfärg) som är mitt bästa Drömmar recept!

Princessdrömmar, ca 35 st

100 g margarin eller smör
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 dl rapsolja
1 tsk hjortronsalt
4 dl vetemjöl
Ev karamellfärg (för syns skull:))

Sätt ugnen på 150 grader.

Jag kör elvisp (trots gamla humorstips...). Vispa margarin, strösocker och vaniljsocker. Ringla i oljan samtidigt som ni vispar. Blanda vetemjöl och hjortronsalt och vispa i detta. Gör små bollar och lägg på bakplåtspappersklädda plåtar.

Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar