tisdag 14 april 2020

Red velvet cake - en dröm!


Red velvet cake

Ett riktigt bra recept på red velvet cake. Den är saftig, lätt att göra, håller sig bra i kylen i flera dagar, ganska snygg att se på och tja behöver jag övertyga mer än så? Jag är inte så himla krämig så jag tycker detta räcker men vill ni ha mycket kräm så kan receptet på frosting dubblas.

Recept till en kaka
2 ägg
2.5 dl socker
3.5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
0.5 tsk salt
1 msk kakao
1 dl rapsolja
1 msk vitvinsvinäger
1 msk röd karamellfärg
2 dl filmjölk

Sätt ugnen på 180 grader. Smörj och bröa en sockerkaksform. Jag gillar att bröa med kokos.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Häll övriga ingredienser i en separat skål. Vispa först i det blöta i äggsmeten. Vänd/vispa försiktigt ner alla torra ingredienser. Häll i formen och grädda i mitten av ugnen i cirka 40 minuter. Låt stå i formen 5 minuter innan ni stjälper upp kakan på en skärbräda. Låt svalna.

Frosting

1.5 dl grädde
150 gram färskost
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Vispa ihop grädde och färskost tills det blir en fin kräm. Vispa försiktigt i sockret och bred sedan på kakan. Jag brukar dela kakan på mitten och spritsa på frostingen så det blir 2 lager.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar