måndag 14 augusti 2017

Glutenfria digistive, enkelt och gott!

Jag har alltid älskat digistive. Bästa kexet ever... Vilket märke har jag dock ändrat då och då. Det självklara valet kändes tillslut för sött och alltså vissa märken vill jag inte ens köpa och så tänkte jag att kanske är det värt att göra egna?! Det visade sig ju vara så enkelt och så gott! Då mamma inte kan äta gluten passade jag på att göra glutenfria som nu hela familjen föredrar. Synd att det tog mig så lång tid bara att göra:)



Digistivekex

0.75 dl havregryn, glutenfria
1.5 dl glutenfri mjölmix, recept här
1.5 dl rismjöl
0.5 msk psyllium
0.5 dl socker
0.5 tsk bakpulver
1 krm salt
50 g smör
0.5 dl sirap
0.5 dl mjölk

Sätt ugnen på 200 grader.
Mixa havregrynen något. 
Rör runt alla torra ingredienser. Knåda i smör, sirap och mjölken till en fin deg. 
Lagom torr:)
Kavla ut den ca 3 mm och stansa ut kakor med glas eller form.
Jag toppade med en fin stämpel, homemade.
Lägg på en bakpappersklädd plåt och grädda mitt i ugnen i ca 8-10 minuter. 
Låt svalna på en träskärbräda eller träbord.
Låt svalna och njut med en skiva ost och en skiva gurka eller melon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar