måndag 24 november 2014

Skurna pepparkakor med godis

Inte behöver man göra ett pepparkakshus för att ha lite godis på!



Alternativa pepparkakor, 60-70 st

1 dl ljus sirap
2 dl farinsocker
0.5 msk ingefära
1 tsk mald kardemumma
1 tsk kanel
1 tsk nejlika
rivet skal av 1 citron
125 gram rumsvarmt smör/margarin (jag tar 50/50)
1 dl grädde
0.5 tsk bikarbonat
7 dl mjöl

lite flagad mandel att rulla längderna i
Eller chokladlinser till dekoration

Blanda alla ingredienser till en deg (japp jag tog enkla vägen och körde med elvispen lite snabbt. Dela i två bitar, rulla ut till längder ca 5-6 cm i diameter. Rulla i flagad mandel om man vill eller hoppa över mandeln. Rulla in i plastfolie och lägg i kylen i ca 1 timme.

Sätt ugnen på 200 grader.

Ta bort plasten och skär rullen i 3-5 m m tjocka kakor och lägg på bakpappersklädd plåt. Om ni vill garnera så gör det nu. Tryck i chokladlinserna ordentligt.



Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter (beror på tjockleken).

Supergoda med ost på med!


Här har jag använt italienska chokladlinser med mörk choklad i form av hjärtan. De som ser sotiga ut har jag strött lakritspulver över (innan gräddning).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar