lördag 1 juni 2013

Rabarbersaft med jordgubbar. Resterna sparar jag till yoghurten eller kakfyllningen.

Då har jag provat att göra rabarbersaft med. Jag gjorde lite fel. Eller är det ett fel om det blev bra? Jag kokade upp allt inkl sockret och det skulle man egentligen koka upp den avsilade saften med. Resultatet blev en jättegod saft och en söt och god restprodukt som jag sparat och ska ha i yoghurten eller om det blir en tårt- eller kakfyllning. Resultatet blev riktigt bra. Allt från bären används!




Rabarbersaft med jordgubbar

600 gram rabarber
600 gram jordgubbar (jag använda frysta)
6 dl vatten
6 dl socker

Skölj och skär rabarbern i cm stora bitar. Lägg i en stor kastrull tillsammans med resten av ingredienserna och koka upp. Låt koka i 10-15 minuter och mosa sönder bären. Häll upp i en silduk och låt rinna av. Häll upp på rengjorda flaskor och spara den goda bärblandningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar