måndag 27 februari 2012

Snabba mandelmaränger med smak av citron

Jag fick två äggvitor över och då gjorde jag maränger för första gången. Dock tycker jag det är lite menlöst att bara äta maräng som bara smakar socker så jag slängde i både mandel och citron och då minsann blev det annat!



Snabba mandelmaränger med smak av citron, 25-30 st

75 g hackad mandel
2 äggvitor
3 dl florsocker
1 msk pressad citron

Sätt ugnen på 125 grader (100 grader för varmluft).

Jag råkade ha färdighackad och skållad mandel hemma så jag behövde bara rosta dem i en stekpanna.

Vispa äggvitorna till hårt skum. Sikta ner sockret och vispa hela tiden och ända tills den är fast och glansig. Säkert 10 min iaf.
Droppa ner citronen. Vänd sist i mandeln (ska ha svalnat).

Klicka ut maränger på bakplåtsklädd plåt.

Grädda mitt i ugnen i 40 minuter. Efter halva tiden kan ni byta plats på plåtarna i det fall ni har varmluftsugn!!! Annars får ni ta en plåt per gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar