måndag 12 december 2022

Pepparkaksmuffins med lingongrädde, så sjukt gott

 Ni behöver inte ha lingongrädde på för muffinsen är supersmaskiga ändå. Ni behöver inte ha lingon i grädden men det blir så otroligt gott. Snygg färg blir det med. Dekorera med något fint och njut av ett gäng snabbakade goda muffins. Kakaon i tycker jag gör muffinsen fylliga och goda i smaken. Utan kryddorna så har ni ett bra basrecept på muffins.



Recept 12-16 muffins (beroende på hur stora ni gör dem, jag brukar få 14-15 st)

4 dl vetemjöl special (240 gram)

4 tsk bakpulver

2 krm salt

1 msk kakao (har ni testat Marous kakaopulver?)

1 tsk kanel

1 tsk kardemumma

1 tsk ingefära

0,5 tsk nejlika

2 dl socker

1 stort ägg

3 dl mjölk

1 dl rapsolja

0,5 dl lingonsylt (kan uteslutas)


Sätt ugnen på 200 grader och förbered muffinsformar på en plåt.

Rör ihop alla torra ingredienser. Om ni siktar så blir det inga klumpar. Vispa ihop olja, ägg och mjölk i en separat bunke och vispa i det i mjölmixen. Vänd sist i lingonsylten om ni önskar det såklart. Häll upp i formarna (jag fyller dem så det återstår ca 1 cm upp till kanten). Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. Gör ni små muffins så går det fortare men gör ni större muffins så kan det behövas mer tid. Känn med en sticka i muffinsen så den inte är kletig. Låt svalna på galler eller skärbräda.

Om alla ska dekoreras så skulle jag vispa 3 dl grädde och 1 tsk vaniljsocker till något fast grädde så den ej glider av muffinsen. Rör i 4 msk lingonsylt och rör med en sked till fin konsistens. Jag brukar bara dekorera kanske hälften och frysa ner några och då gör jag en halv sats med grädde. 

Dekorera dina muffins så som du vill och jag hoppas de smakar ljuvligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar